Anna D

Sagan om att flänga runt med mer och mindre katastrofala resultat.

FRANKRIKE.

Publicerad 2014-06-04 14:41:39 i Resor,

Ja alltså. På min födelsedag så sa Ivan "VI SKA BORT I MAJ" och jag undrade vart vi skulle - "SÄGER JAG EJ"

Mannen är vansinnes <3 Förra veckan, när vi i princip var framme vid Stansted, fick jag alltså veta att vi skulle till Frankrike. Jag dog ett antal gånger!

Vi flög till Strasbourg och tillbaka från Basel (?) - bara så sjukt bra att Ryanair har random flygplatser överallt! Nu orkar jag ej lägga in tusen bilder från mobilen, men först och främst Strasbourg - SÅ fint, en gigantisk (och jag menar gigantisk) katedral som man bara behövde spana efter ifall man skulle navigera i stan. + vatten överallt och allmänt mys! Kronenbourgs hemstad förövrigt, vilket betydde att Kronenbourg Blanche kunde hittas på tap!

Det enda som inte var helt succé var maten. I och med att det ligger nära Tyskland så har nog matkulturen blivit aningen inspad därifrån - potatis, kål och fläskkött. Allt i sjuka mängder, speciellt sistnämnda - det var berg av bacon, korv, kassler och jag vet inte allt. Ingenting man orkar smälla i sig flera dagar på raken om man säger så.



Vi åkte vidare till Colmar - VILKEN IDYLL! Den största pittoreska klyschan jag har sett tror jag. Älskart.
Måste bara visa Ivans äventyrliga provande av lokal öl. Jag var skeptisk och hade rätt. Mini-glas med någon söt, vidrig öl + dessutom spetsad med röd fruktsirap. HUVVAAA





Resans enda fail var att vi hade lyckats pricka in en röd dag. Tanken var att besöka två vin-byar på en dag, men varken lokalbussar eller hyrbilar fanns ju tillgängliga pga detta. ATTANS VA. Hursomhaver - den ena, Eguisheim, låg väl cirka en halvmil bort så vi bestämde oss för att göra vad vi ofta gör på resor (med varierande resultat) - "Vi går!" Och ja, långt var det ju inte men vi lyckades gå vilse längs en motorväg, ta världens omväg, gena över några random åkrar och kom fram till byn 100% svettiga och vidriga. Sjukt värt i alla fall, SÅ mysig plats! Och på hemvägen hittade vi en landsväg som var mycket trevligare att gå :)


Kommentarer

Postat av: Jennifer i München

Publicerad 2014-06-04 16:36:45

Men hallå! Vi måste ju ha varit där samtidigt om du var i Strasbourg i lördags? :)
haha kul dock att du tyckte maten var tysk-influerad... Måste ju ha funnits franska delikatesser också, på de rätta platserna ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

24 år urgammal med tillhörande livskris, från Skellefteå, lever i London. Anser att livet mest bara är en transportsträcka mellan diverse resor.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela